online cursus "Ludwig Klages en de ziel"
·
Programma cursusbijeenkomsten
rond Ludwig Klages, Der Geist als Widersacher der Seele
Tijdstip: twaalf tweewekelijkse on-line-bijeenkomsten
plus schriftelijke begeleiding, van okt. 2020-mrt 2021.
Vorm: webinars (Vimeo-opname + besprekingssessies).
Docent: dr Rico Sneller.
Aanschaffen: Ludwig Klages, Der Geist als
Widersacher der Seele, 1929-1932. (antiquarisch goed verkrijgbaar,
nieuw zie hier;
PDF beschikbaar op aanvraag).
Algemene voorbereiding: ter algemene inleiding op de
cursus kan men zich globaal oriënteren op Wikipedia of andere online
encyclopedieën. Ook kan men bijv. lezen: Tatjana Kochetkova, Nelleke Canters
& Rico Sneller, Pluraliteit van de levenskunsten, Garant (gedeelte
over Klages) of Claudia Bouteligier & Timo Slootweg (red.), Rechtvaardigheid,persoon en creativiteit. Personalisme in recht en politiek, Gompel &
Svacina (hoofdstuk over Klages).
Voorbereiding per bijeenkomst: voor een goed begrip
is studie buiten de bijeenkomst zelf belangrijk. Het verdient aanbeveling bij
het lezen gerezen vragen en onduidelijkheden te noteren en die op de
bijeenkomsten ter sprake te brengen. De docent zal zorg dragen voor lees- en
studieaanwijzingen voorafgaand aan iedere bijeenkomst. Klages is een
weerbarstig auteur, die niet zonder degelijke begeleiding toegankelijk is. Voor
wie enigszins tot zijn fascinerende denkwereld weet door te dringen, openen
zich grootse perspectieven.
Kosten: € 275-
Bijeenkomsten: 12 x eenmaal per twee weken op de maandagmiddag: 2020 okt.: 19; nov.: 2, 16, 30; dec.: 14; 2021 jan.: 4, 18; febr. 1, 15; mrt.: 1, 15, 29.
Opgave en verdere informatie bij de docent: h.w.sneller@gmail.com
Aanmelden z.s.m.
Inleiding
Extase, levensbeaming, ziel, schouwen:
het zijn enkele kernwoorden uit de filosofie van de Duitse levensfilosoof
Ludwig Klages (1872-1956). Klages peilde de menselijke ziel zo diep dat hij er
een kracht in meende aan te treffen die als leidraad in het leven kan worden
gebruikt. Zaken als ‘wil’ of ‘rede’ (beide hetzelfde volgens Klages)
verafschuwde hij als vijanden van het leven.
Filosofiehistorisch staat Klages in tussen Schopenhauer en
Nietzsche. Maar anders dan Schopenhauer beaamt
hij het leven radicaal, en anders dan Nietzsche wijst hij daarbij de betekenis
van de wil radicaal af. In de extatische overgave, aldus Klages, manifesteren
zich beelden. Die beelden hebben een diepe betekenis: ze voeden de ziel
en verbinden levende wezens weer met het leven zelf.
De erfenis van Klages is verdeeld onder de aanhangers van
C.G. Jung en een enkele verdwaalde neopaganist. In Duitsland wordt Klages’ werk
nog maar nauwelijks bestudeerd; levensfilosofie is daar sowieso verdacht. In
Nederland bestond er tot in de jaren 60 in Leiden een Klagesgenootschap. Zijn
werk werd gelezen door fenomenologisch ingestelde psychologen en psychiaters.
Ook in de kringen rond parapsycholoog Tenhaef las men Klages nog wel. Inmiddels
is daar een einde aan gekomen.
Waarom Klages juist nu herlezen? Als geen ander weet Klages
de dynamiek van het innerlijk bloot te leggen vanuit een standpunt: dat
van het leven zelf. Zijn subtiele analyses werpen een nieuw licht op
hedendaagse psychische kwalen als burn-out, innerlijke leegte of depressie.
Bovendien rekent Klages genadeloos af met het vooruitgangsdenken; het heeft
zijns inziens de wereld kapotgemaakt en de natuur verwoest.
Klages’ werk is stimulerend voor ecologen op zoek naar
verdieping, psychologen die een metafysisch kader missen, kunstenaars die vat
willen krijgen op hun innerlijke scheppingsdrang, en ongebonden spirituelen die
naar houvast zoeken en traditioneel-religieuzen die zoeken naar ervaring. Het
is aanstekelijk voor romantische cultuurminnaars die menen anderhalve eeuw te
laat te zijn geboren, voor denkers die van Griekse en Duitse poëzie houden,
alsook voor hen die steeds vaker lonken naar Indiase of Chinese benaderingen.
Het is een must voor kieskeurige intellectuelen die geen genoegen nemen met de
filosofische canon. En tenslotte is het onontbeerlijk voor hen die mede aan de
wieg willen staan van de Klages-renaissance, waarvan de eerste tekenen zich al aankondigen
(publicaties, vertalingen enz.)
In een twaalftal bijeenkomsten zal Der Geist als
Widersacher der Seele grotendeels worden gepresenteerd door Dr Rico Sneller.
Er is ruim gelegenheid voor vragen en gesprek. De eigen inbreng en expertise
van cursisten worden zeer op prijs gesteld.
Rico Sneller is reeds lang vertrouwd met het werk van Klages.
In zijn huidige onderzoek richt hij zich op de wijsgerige receptie van
buitengewone bewustzijnstoestanden (mystiek/spiritualiteit, waanzin, erotiek,
genialiteit, creativiteit, lijden/sterven e.d.). Recent publiceerde hij Perspectives on Synchronicity, Inspiration, and the Soul (Cambridge Publishers 2020). Hierin
onderzoekt hij onder andere het psychologisch-metafysische tegoed van enkele
ten onrechte vergeten denkers, zoals (behalve Klages) Carl du Prel, Hans
Driesch, Otto Rank, Max Picard e.a. In 2021 verschijnt van zijn hand de eerste
Nederlandse vertaling van Klages, en wel van de tekst Persönlichkeit.
Eerder doceerde Sneller filosofie en ethiek aan de
universiteiten van Utrecht, Leiden en Eindhoven. In 2005 kreeg hij de
onderwijsprijs van de universiteit Leiden. Voor meer info zie: https://tue.academia.edu/RicoSneller
of https://www.linkedin.com/in/rico-sneller/.
Reacties
Een reactie posten