Cursusweekends Talmoedlessen van Levinas
De Talmoedlezingen van Levinas
Docent: Dr Rico Sneller
Terwijl de twintigste-eeuwse filosofie driftig haar christelijke veren afschudde, wendde Levinas zich opnieuw tot de Joodse Talmoed. Vanuit de Alliance Israélite Universelle verzorgde hij vanaf de jaren 50 en 60 Talmoedlezingen ten behoeve van Joodse intellectuelen. Met die Talmoedlezingen zette hij een langlopende Joodse traditie voort van schriftinterpretatie.
Opmerkelijk is, dat Levinas als modern filosoof een beroep op apert religieuze
bronnen niet schuwde. Integendeel, hij beschouwde de Talmoedische traditie als
de filosofische kant van het Jodendom. Filosofisch, omdat het hierin
ging om commentaar, discussie, rechtvaardiging en zelfs kritiek op
ogenschijnlijk eenduidige Bijbelteksten. Toegegeven, Levinas hield in zijn
publicaties een tamelijk strikte scheiding aan tussen ‘filosofisch’ en ‘Joods’
werk. Hetzelfde geldt overigens ook voor zijn academische onderricht. Het is als
wilde hij eventueel rijzende verwarring over de aard en status van zijn denken niet
nodeloos vergroten.
Levinas’ belangstelling voor de Talmoed dateert van vlak na
de oorlog. De jonge Joodse filosoof kreeg toen in Parijs Talmoedonderwijs van
de mysterieuze leraar André Chouchani: een man die de Talmoed uit nagenoeg zijn
hoofd kende en generaties naoorlogse Joden bepaalde bij de eeuwenoude en
vruchtbare Joodse traditie van wetsinterpretatie die in de oude Talmoed was
neergelegd. Later zou Levinas Chouchani rekenen onder de grootste
intellectuelen die hij ooit in zijn leven had ontmoet. Overigens kon Chouchani
ook André Neher en Eli Wiezel tot zijn toehoorders rekenen.
In een midweek (4 dagen) of twee weekends zullen we ingaan
op enkele van Levinas’ Talmoedlezingen: die welke zijn gebundeld in de Quatre
lectures talmudiques (Paris, Minuit, 1968) en in zijn Du sacré au saint.
Cinque nouvelles lectures talmudiques (Paris, Minuit, 1996). We zullen
proberen vat te krijgen op de manier waarop Levinas klassieke Talmoeddiscussies
nieuw leven inblaast in een naoorlogs Europa. Daarbij zullen we ook kijken naar
de directe Joodse achtergronden van de door Levinas besproken teksten.
Het is raadzaam de genoemde boeken van Levinas tijdig aan te
schaffen, desnoods in een (Engelse of Nederlandse) vertaling.
Rico Sneller (1967) is filosoof en theoloog met een speciale
belangstelling voor Joodse denkers en tradities. Hij doceerde lange tijd
Moderne filosofie aan de universiteit Leiden. Momenteel is hij onder meer
betrokken bij de Mandeville Academy in Gouda, het Jungiaans Instituut te
Nijmegen. In 1998 promoveerde hij cum laude op een dissertatie over Jacques
Derrida en de negatieve theologie. Recent verscheen van zijn hand Perspectives
on Synchronicity, Inspiration, and the Soul (Cambridge Scholars 2021).
Data: 22&23 januari 2022 en 12&13 maart 2022.
Locatie: Hotel de Witte Berken
in Epe www.dewitteberken.nl
Kosten: Tussen de €600,- -
€ 800,- afhankelijk van het aantal deelnemers.
Aanschaffen:
·
ofwel Quatre lectures talmudiques (Paris,
Minuit, 1968) + Du sacré au saint. Cinque nouvelles lectures talmudiques
(Paris, Minuit, 1996),
·
ofwel Nine Talmudic Readings, vert.
Annette Aronowicz, (Bloomington, Indiana University Press, 2019).
Contactpersoon: Rico Sneller e: h.w.sneller@gmail.com
'ANDRÉ' Chouchani ? Elie 'WIEZEL' ? Wat zou Derrida daar van vinden ? Negatieve dyslexie ?
BeantwoordenVerwijderen